אקדמיה101 – הרצאות וסיכומים

נכנסתם להרצאה, מצאתם מקום לשבת, הוצאתם את כלי הסיכום שלכם (מחשב או דפים ועט), ברכות. ועכשיו, איך מתמודדים עם שעה וחצי של הרצאה ומסכמים את החומר הזה כדי לזכור ולעשות לנו חיים קלים בבחינות?

דבר ראשון שכדאי לזכור הוא שכדאי להפיק את המירב מההרצאה, כדאי להתכונן אליה לפני. במינימום-מינימום, תעיפו מבט בסילבוס ותדעו מה נושא ההרצאה לשיעור הקרוב. הלמידה היא בדרך כלל למידה נצברת, וכל הרצאה בונה על השיעור הקודם. לדעת מראש מה נושא ההרצאה עוזר להתרכז, להבין ולחבר בין הנושא הנוכחי לבין החומר שכבר למדתם. זה הופך את הלמידה לאפקטיבית יותר וקלה יותר לעיכול.

תוודאו שיש לכם את כל החומרים לשיעור. לעיתים קרובות יש קריאה לשיעור וכדאי לפחות להכיר בכללי את חומרי הקריאה. כמובן שרצוי לקרוא אותם לפני השיעור. (טיפים לאיך להתמודד עם עומס הקריאה באחד הפוסטים הבאים).

בחלק מהקורסים יש גם תרגיל נלווה. התרגילים שונים באופיים ובמטרותיהם מההרצאה והם בדרך כלל כוללים יותר שיח ודיון. חשוב מאוד לבוא מוכנים לתרגילים משום שהם מקום טוב לברר דברים לא ברורים, הזדמנות לחלוק מחשבות ורעיונות עם אחרים ולהתנסות בניתוח טקסטים וחשיבה ביקורתית.

אז אוקיי, קראנו קצת מחומרי ההרצאה מראש, אנחנו יודעים קצת על מה מדובר, הגענו בזמן, התיישבנו במקום החביב עלינו (ואם אנחנו עם מחשב אז ככל הנראה ליד שקע). מה עכשיו? איך מסכמים?

יש דרכים שונות לסכם והדבר תלוי רבות בהעדפה.

  1. Outline method – השיטה המסורתית ביותר: פשוט לכתוב ברצף ובסדר השיחה של המרצה. שווה להקפיד על מרווחים נוחים להדגיש את החלוקה הפנימית של התוכן. הדבר עוזר לעין למצוא את המידע הנחוץ כשצריך.
    Outline poster
  2. שיטת קורנל – הרעיון של שיטת קורנל הוא בחלוקת הדף לשלושה חלקים: משאירים רווח רחב יותר בשול הימני (אם אתם כותבים בעברית), רווח בתחתית הדף וחלק רחב שבין לבין לכתיבת ההערות. החלק הרחב מוקדש לכתיבת הערות תוך כדי השיעור. בשול הימני הרחב מוסיפים מילות מפתח ושאלות שעולות תוך כדי. בתחתית העמוד עושים סיכום קצר של התוכן. את הסיכום נעשה אחרי השיעור, נשתדל להיות מדוייקים ותמציתיים ונוסיף גם כמה מהמחשבות שלנו בעקבות החומר הנלמד. השיטה דורשת הכנה של הדפים לפני השיעור וכן זמן קצר לסיכום השיעור לאחר ההרצאה, אבל היא עוזרת למקד את החשיבה ולזקק את עיקרי הדברים.
    cornell notes
  3. Mind mapping – השיטה הזאת מזכירה יותר תרשים זרימה מאשר הערות בצורתן המסורתית של טקסט. הרעיון הוא ייצוג ויזואלי יותר של החומר. יש שיעדיפו לשמור את השיטה הזאת לזמן של סיכומים או הכנה למבחן.
    notetakingmindmapping

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s